Hosszú ideje érlelődik bennem a mondanivaló és úgy érzem miért is ne adjam ki magamból a gondolataimat. Nagy bajok vannak itthon és sokan csak pislognak, hogy miért mennek el szép lassan mellettünk a környező országok eSport terén is. Ezen gondolatfoszlányokból igyekszem megosztani veletek többet, bízva abban, hogy nem hagyok ki semmit.

Előljáróban annyit, hogy a már több, mint 3 éves korábbi cikkem szinte teljes egészében bemásolhatnám ide is. Azóta persze új tényezők is jöttek. Kicsit talán a tagolás és a rendszerezés könnyebben fogyaszthatóvá teszi a mostani bejegyzést.

Háttér:

Bármilyen sportról legyen is szó, nagyon fontos a megfelelő háttér. Az, hogy valaki elinduljon egy komolyabb eSport karrier felé, manapság már minden feltétel könnyen meglehet. Az internet már nem olyan, hogy vagy netezel vagy telefonálsz, mert betárcsázós internet van. No és megfelelő kompromisszumokkal egy alacsony költségvetésből is össze lehet hozni olyan számítógépet, amin elfutnak az ismert és sikeres játékok. Pedig ez még csak a kezdet! Elnézést kérek mindenkitől, ha végig csapatról szól a bejegyzésem, de ezekkel foglalkoztam és találkoztam leginkább az évek alatt. Természetesen egyéni játékok esetén majdnem teljes egészében párhuzamot lehet húzni.

Legyen az akár egyéni, akár csapatjáték, csak a megfelelő hozzáállás és gyakorlás hozza meg a sikert. Ezekről írok majd még bővebben, de mindez szükséges ahhoz, hogyha önerőből nem minden megoldható, akkor valaki esetlegesen felkaroljon téged is vagy a csapatod. Ez az a háttér, ami igazán sokat segíthet

Ez viszont kevés helyen adatik meg úgy, hogy jut is marad is alapon a játékosok is és a szervezet is jól jár. Belefutottam olyan szervezetekbe az évek alatt, ahol ígérgetésen túl nem jutottak vagy megválogatták, hogy hol éri meg jobban marketing ügyileg beállni, akkor is, ha a csapat nem is feltétlen annyira erős. Igen, itt részben a női játékosokra és csapatokra gondolok. Sajnos ez a világ is szexista és veletek könnyebb eladni a legtöbb terméket/céget. Van, aki ezt tudja és úgy részese és van aki csak "áldozata", hogy az adott csapat ismert és népszerű. (A fekete öves feministák most kicsit abbahagyhatják a toporzékolást!)

A másik véglet az, mikor egy csapatra akár százezreket is ráköltenek magyar offline versenyen és mégsem jön az elvárt teljesítmény. Az ideális az úgy vélem, ha egy csapatot motiválnak és a teljesítménye alapján honorálják. Ettől függetlenül persze a szükséges feltételeket meg kell adni, hogy a legjobbat tudja magából kihozni az adott alakulat.

Az utolsó halmaz azokból áll, akik ugyan nem játékosok, de mindig megtalálják a módot arra, hogy így vagy úgy, de egy-egy játékost/csapatot vagy közösséget találjanak, amit gazdatestnek használhatnak és parazitaként élősködhetnek rajta, míg az táplálja. Ha ez a táplálék elfogy, akkor mint a rovarok, újabb virágra szállnak.
Részben az ilyen személyek miatt is, részben a játékos közösség hozzáállása miatt - ami persze külön részt követelt - egyre kevesebb olyan lehetőség van, ahol a jut is, marad is megoldás működik. És hát szerződéses játékosokról, illetve egyesületekről még a mai napig alig beszélhetünk, pedig kb 10 éve, hogy az első ilyen megalakult. És majdnem ennyi ideje tervben van/volt szövetség megalapítása. Azóta több olyan személy is kivonult a hazai esport közösségből, akiknek hiányát nehéz pótolni úgy vélem, de szerencsére jelentek meg új szereplők is.

Ugyan így megtalálható a játékosok közül is az a fajta, aki a fent említett "parazitákhoz" hasonlóan úgy száll egyik helyről a másikra, hogy számára jó legyen. Mindegy, hogy csapatot vagy szervezetet kell váltani vagy hogy milyen jellegű a sellout, az a fontos, hogy valami haszon legyen belőle. Ez lehet akár anyagi jellegű vagy marketing értékű nyerészkedés. Ez a fajta hozzáállás lehetséges, hogy ideig-óráig működik, de egy karriert nem lehet ebből építeni.

És persze, ha ez nem lenne mind elég, akkor a közösségek is a legtöbb játékban példaértékűen mutatják meg a különböző felületeken, hogy részben miért is tartunk ott, ahol. Nem titok, hogy különböző CS csapatokat menedzseltem és CS mérkőzéseket közvetítettem. Itt egyedül a V4 és Camper kapcsán kialakult összefogás az, amit meg tudok említeni, mint egységes fellépés. Aztán persze ebbe is csúszott egy kis hiba.
A közösségek sosem lesznek teljesen egységesek, de az érdekeiket képviselhetnék közösen. Bár tény, hogy a hobbi és a félprofi játékosok esetén más-más szempontok a fontosak. Erre lenne jó egy normális, átfogó szervezet, ami koordinál mindent. De ilyen ha van is vagy nagyon a háttérben működik vagy úgy működik, hogy ő jól járjon vele. Egy ilyen szervezet lehet például a szövetség, ami nálunk fejlettebb esport kultúrával rendelkező országoknál már megvan. Ott viszont nem félnek népszerűtlen döntéseket is meghozni. Lásd kitiltunk-e valakit vagy aztán inkább mégsem.

Ugyan így hiány van az egyesületekből is. Szerencsére az elmúlt 6-12 hónapban egyre több helyen látom és hallom, hogy ki milyen hivatalos háttérrel rendelkezik. Ennek én kifejezetten örülök, de amint írtam kb 10 éve jelent meg az első és csak mostanában kezdtek el szaporodni az ilyen jellegű szervezetek.
És akkor jön az egyesületekkel kapcsolatosan az a rész, amit a "profi" játékosaink nagy része nem igazán kezel profin. Ez nem más, mint a szerződés. Ez az, amit például a tRICKED esetén már a próbaidő alatt is többször felrúgtak a "legjobbjaink". És itt ugye nem csak a játékosok, hanem a menedzsment is azért benne volt a dolgokban...

Hogy ne csak azt olvassátok, hogy mennyi minden gond van, igyekszem felvázolni azt, ami biztosan nem tökéletes, de sokat segíthetne, hogy mind a játékosok, mind a szervezetek egységesebben fel tudjanak lépni és legyen normális érdekképviselete. Nem csak egyeseknek, hanem a többségnek/mindenkinek!

(Közel) ideális helyzet:

Ha ugyan úgy a technikai háttérrel kezdem, akkor azt kell mondanom, hogy 10Mbit-es internetsebesség már elég a legtöbb játéknál. Ami viszont elengedhetetlen, hogy stabil legyen a kapcsolat. A hardvert illetően játéktól függően más-más lehet a minimálisan szükséges feltétel. Van olyan játék, ahol például a háttértár nem számít, van ahol meg SSD erősen ajánlott. Már egy komolyabb G-s intel proci elegendő nem egy olyan játékhoz, amiből versenyeket szerveznek. Persze nem mindegy, hogy egy HS vagy egy LoL a futtatni kívánt játék vagy a PUBG. Egy asztali gépnél, ami örökre szólhat ideális esetben az egy megfelelő hűtésű ház és egy táp. Ezek több teljes konfigcserét is át tudnak vészelni.

Csapatjátéknál amit nehezebb összehozni az egy fix csapat. Több módon is neki lehet állni és mindkettő mást igényel. Az egyik út, hogy egy adott baráti társaság együtt játszik és elkezdik komolyan venni. Itt sok gyakorlással el lehet érni egy bizonyos szintet. Ez olyan szempontból lehet előnyös, hogy a problémákat könnyebb megbeszélni, megoldani. A másik lehetőség, hogy skill alapján összeválogatásra vagy toborozásra kerül egy csapat. Ezt sokszor nehezebb összehozni úgy, hogy tartósabb legyen.
Ami viszont elkerülhetetlen az egyénileg és csapat szinten is a megfelelő mennyiségű és minőségű gyakorlás. Amit szerintem sokan kihagynak vagy nem fordítanak rá olyan nagy figyelmet, hogy ezen kívül is vannak olyan területek, amiket fejleszteni kell. Csapaton belül fontos a kommunikáció és a problémamegoldás. Utóbbi nem csak a konfliktusok kezelésénél fontos, hanem játékban is természetesen.
És bármilyen furcsa, de nem egy helyen előjött már, hogy fontos a fizikai erőnlét és állóképesség is. Mivel sokat ülünk, így amit én magam is ki tudok emelni mindenféle orvosi végzettség és affinitás nélkül, hogy a helyes testtartás például mennyire fontos. Ezt ne jdm-től tanulják el a CSGO játékosok.

Közösség terén is nagyon sokat kellene fejlődni. Ameddig nincs összefogás és összetartás, addig pár, nevezzük őket személynek, azt tehet, amit akar, mert nem tud a játékos társadalom mit kezdeni. Ez valami magyar népbetegség lehet, hogy sosem tudunk igazán összefogni, csak ha nyakig ér a szar. A hazai esport terén már ellep minket, de jó is ez nekünk! Amit tapasztaltam, hogy jobb esetben csapat szinten egységesen tudnak fellépni játékosok. Ezt szükséges lenne addig fejleszteni és egységessé tenni, ameddig hatása nem lehet egy-egy közösségnek az őket érintő kérdésekben. Itt lehet versenyekre, rendezvényekre gondolni vagy bármilyen más olyan jellegű érdekképviseletre, ami előre viheti a közösséget. Erre sajnos nem igazán láttam eddig példát vagy csak nagyon ritkán.

Egyesületi vagy extrém esetben céges háttér esetében elmaradhatatlan a szerződés. Ez egy olyan pont, amit nagyon nehezen emésztenek meg sokan, de kölcsönösen védi mindkét felet ideális esetben. Szerződésben lehet rögzíteni, hogy a hátteret nyújtó nem természetes személy mit ad és mit kap. Itt a kötelező gyakorlási idő, a minimális technikai és részvételi hátterek és persze másik oldalról az ellenszolgáltatás is rögzítésre kerülhet. Minden attól függ, hogy miben állapodnak meg a csapatok és milyen lehetőségek vannak. Aki azt hiszi viszont, hogy hazai körülmények között csilliárdokat kereshet, azt el kell szomorítanom. No meg azért, hogy valami bevétele is legyen az embernek, tenni is kell érte!
Az ilyen jellegű háttérrel jelenleg az a baj, hogy elég kevés van belőle és a játékosok egy része, aki ilyen közelébe kerül, nem biztos, hogy a legjobb módon jár el.

Az érdekképviselet elméletileg más formája, ha vannak olyan személyek, akik maguk már nem játékosok, de a közösségért, közösségekért tenni szeretnének. Ilyenből sem nagyon van itthon jelenleg. Vannak akik közösségekért tesznek és vannak olyanok, akik csak bizonyos szereplőkért a közösségben. Nincs azzal bajom, ha valaki keres azzal, hogy tesz másokért, csak nem mindegy, hogy a mérleg serpenyőin miként helyezkednek el a súlyok, hogy ki mennyit és hogyan kap. Na és persze miért! Úgy vélem, hogyha valaki kijelenti, esetleg két kézzel a mellét verve ordítja, hogy ő a hazai esportért van, akkor mindenkit, de legalább azt a közösséget képviseli, ahonnan jött jobb esetben. Ha ez így van/lenne, akkor tesz/tenne azért, hogy az általa képviseltek lehetőségei jobbak legyenek. Legyen az akár verseny vagy versenysorozat, legyen az csak egy normális kommunikáció, ha kisebb a közösség vagy kevésbé "eladható". Ha nem maga szervez versenyt, akkor a többi "piaci résztvevőtől" követelje meg legalább a megfelelő feltételeket és lehetőségeket. Napestig lehetne sorolni a különböző más módjait, hogy mi lenne a helyes és láthatjuk, hogy helyette mi van.

Van, akinek fix és biztos megélhetést jelent az a kis pocsolya, amit mi magyar esportnak gúnyolunk és vannak, akik csak szeretnének megélni belőle. Mivel a magyar lakosság száma alacsony, nem jelent igazi piacot egy közel 10 milliós ország, nem fognak nagy pénzeket beleölni ebbe. Ráadásul úgy, hogy semmilyen teljesítményünk nincsen ilyen téren, de erre majd egy külön részben térek ki.

A mostani cikksorozatban még legalább két rész vár rátok, amik részben vagy egészben már elkészültek. Gondolataitok várom szívesen akár itt, akár az eredeti facebook bejegyzés alatt.

A bejegyzés trackback címe:

https://esportrol.blog.hu/api/trackback/id/tr1014157619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komojtalan 2018.08.08. 10:45:51

Nem akarlak szembe dicsérni, de ez olvashatatlan. Engem érdekel az Esport, főleg a LoL része, de ezt nem tudtam csak a harmadáig olvasni. Lehet hogy jót írsz, de ha egy olyan ember nem tudja végig olvasni akit érdekel, mit vársz egy laikustól?
süti beállítások módosítása