Először is azzal kezdeném, hogy számomra shooter igazán csak FPS játék lehet. Emiatt nem is követtem a TPP mérkőzéseket.

PUBG, mint eSport játék:

Személy szerint a Battle Royale játékokat sosem fogom igazán eSport játéknak gondolni mégpedig egy okból. A szerencse faktor, hogy mit és hol találsz lootként eléggé meg tudja határozni azt, hogy mire van lehetőséged. Ez a szerencse faktor ugyan így megvan mondjuk a HS-ben is, de most nem ez a téma.

A PUBG-ben elenyésző órám van pont az állandó bugok, szerverproblémák és más  egyéb "feature"-ök miatt. Persze az sem mellékes, hogy mivel annyira nem is kedvelem, nem is megy igazán. Ez egy tyúk és tojás kérdéskör. Nem hiszem viszont, hogyha ezen problémák kijavításra kerülnek, akkor is valaha olyan igazi esport játékká válhat, mint bármelyik korábbi és jelenlegi CS, vagy a szintén nagykorúsághoz közelítő és még minőségi CoD játékok.

PGI:

Nem ez volt az első nagyobb verseny, amit a PUBG köré építettek, de ez volt talán a legnagyobb. Annyi biztos számomra, hogy komolyan ráfeküdtek, de sok szempontból hátrányban voltak a szervezők, amikre majd ki is térek.
Pozitív viszont, hogy részben talán a konkurencia térnyerését is fél szemmel figyelve, de dolgoznak azon a készítők, hogy ne tűnjön el a játék. Remélem lesz még több ilyen rendezvény, de van pár olyan dolog, amin érdemes lenne változtatni. Ezekre is kitérek majd a mostani cikkemben.

PUBG LAN vs más FPS:

Offline rész:

Sokkal nehezebb helyzetben van mindenki, aki egy ilyen jellegű Battle Royal játékból szeretne versenyt szervezni. Ez volt az első ilyen jellegű verseny, amit követtem és mint egykori versenyszervező a másik oldalról is vizsgálom mindig a rendezvényeket.

Nézzük először a kiszolgáló technikát! Kell egyfelől 80 csúcskategóriás gamer gép, hogy a casual playereknél megszokott FPS drop és más géphez kötődő problémák ne jelenlenek meg. Kell mindegyik géphez megfelelő kamera, mert facecam nélkül nemhogy egy verseny, de egy stream sem eladható már! Na és akkor jön az, hogy kellenek megfelelő megfigyelők, akik akár a játékosokat, akár a különböző taktikai mozgásokat lekövetik. Ha számomra ideális esetet vennénk és nem szeretnénk mindenről lemaradni, akár egy utólagos aftermovie kapcsán, akkor legalább annyi observer lenne szerencsés, mint ahány játékos van. Plusz a forgalmasabb helyek és csaták megfigyeléséhez még pár ember. A különböző twitch klipekből kiindulva azért ez nem így volt, de így is csak megfigyelőből volt közel annyi, hogy csapatonként jutott egy. És akkor ehhez jön még hozzá egy külön szakmai stáb, akik az egészet koordinálják és persze a host és a közvető személyek, akik eladják a műsort.

Ha ezek megvannak, akkor az offline közönségnek is kell mutatni valamit a helyszínen. Ez az a rész, amit nagyon nehéz összehozni egy Battle Royale játéknál. Főleg egy 17.000 fős arénában kiszolgálni az igényeket. Azon túl, hogy szép volt a csapatok boxán a LED-fal és a körkörös projektormegoldással igyekeztek mindenkihez eljuttatni a show-t, magából a játékból olyan érdemlegesen sokat nem lát az ember, nemhogy a játékosok reakcióiból. Az, hogy a játék jellegzetes tárgyai, járművei kiállításra kerültek, úgy érzem elvárható volt. Különben túl kopár lett volna a színpad képe. Ettől függetlenül kevés néző volt és pont talán amiatt, mert offline kevésbé lehet látványos a játék, mint más FPS. Hasonlítsuk össze, hogy miben másabb mondjuk egy CSGO esetén a színpadkép, látvány.

A CSGO esetén alapból két csapat csap össze és nem 20. Ennek tekintetében sokkal kisebb technikai háttér kell, viszont látványosabb színpadkép alakítható ki, mert csak egy irányba kell eladni a rendezvényt. A PUBG csapatai két koncentrikus körben foglaltak helyet és kevésbé voltak annyira testközelben a legtöbben, hogy bármi reakciót le tudjanak olvasni a nézők az arcukról. Ilyen szempontból a CSGO-ban több az élet a színpadon. Főleg, ha olyan játékosok vannak akcióban, akik tudják a tömeget hergelni és buzdítani. Sokan emlékszünk Pasha szavaira a V4 alatt szerintem. Ha le akarom egyszerűsíteni, a CSGO eladhatóbb és kész!

Online rész:

Ha már az online közvetítést nézem, sokkal jobban élveztem, mint bármelyik korábbi CSGO versenyt. Nincs fölösleges, de "látványos" kameramozgás a kör elején, hanem folyamatosan igyekeztek akció közelben maradni a szervezők. Jól láthatóak voltak a csapatmozgások és így sok taktikai elem is a csapatok részéről. Nem gondoltam volna, hogy ilyen izgalmakat tud hozni egy PRO PUBG összecsapás. Elég csak a bokorkempekre vagy pedig a Gen.g Gold fordulógyőzelmére gondolni.

Ki-ki kedve szerint megtalálhatta a magának megfelelő közvetítést attól függően, hogy milyen nyelveken beszél. A magam részéről az angol közvetítésen szavaztam a különböző fordulók győzteseire, de a magyar közvetítést néztem.

Néhány közvetítői kameraállásnál igazi akciófilmes érzésem volt. Bár a csapatszínekben tündöklő lövedékek kis Star Wars jelleget adtak az egésznek, de úgy vélem ez egy nagyon jó megoldás volt a szervezők részéről. Élvezhető volt így az egész verseny számomra és tartogatott fordulatokat. Az Observerek jól együtt éltek a játékkal. Ez utóbbiban mondjuk a CSGO esetében is megvan.

Ami kicsit problémás volt, hogy a közvetítés alatt használt API, amin keresztül kulcsokat és így ládákat kaphatott az ember, nem mindig volt a helyzet magaslatán és így páran lemaradtunk 1-1 tippelésről. Szerencsére idővel ismerté vált, hogy az F5 használatával csodák történhetnek! :)

Pontrendszer és játékmenet:

Úgy érzem ez erre a versenyre a pontrendszer, szinte teljesen kiforrott már. Nem igazán tudnék olyan részt kiemelni, ami bántóan zavart volna. Rá vannak kényszerítve a játékosok arra, hogy öljenek a pontok miatt. Ezen felül nekem kifejezetten tetszett a két különdíj, amit a legtöbb ölést és a leghosszabb túlélési időt magáénak tudó játékos kapott.
Szintén pozitív volt számomra, ahogy a kör sebzését megváltoztatták. Ez is azt segíti elő, hogy senki ne a kékben üljön és ott gyógyítsa magát hosszú időkig. Az idegesítő redzone viszont nem volt a játék része, amit szívesen látnék a casual gamek alatt is.

Magyar közvetítés:

Kifejezetten örülök, hogy két olyan ember ült a közvetítői pultban, akik ismerik a játékot és a Fusion kupák révén, jelentős tapasztalattal rendelkeznek. Aki nemzetközi mérkőzést közvetít, annak megszokott, hogy felkészül a csapatokból is illő módon. Ami viszont egy PUBG esetén nehezebb falat, mint egy CSGO meccsnél, hogy az "unalmasabb", harc nélküli időszakot is megtöltsék élettel. Ez a része a játéknak sokkal hosszabb, mint más FPS esetében.

Amit javasolni tudnék esetleg a moobot alaposabb kihasználása, mert többen is a frissen érkezőket próbáltuk okítani a szavazás menetéről és módjáról. Aki esetleg saját maga is közvetít, streamel vagy moderál valahol, az viszont tudja, hogy nem feltétlen ezek a legproblémásabb pillanatok.

A magam részéről fél szemmel követtem a legtöbb esetben a közvetítést, de meg tudott fogni izgalmaival. Ez évek óta nem mondható el egy CSGO meccsről, legyen az akár általam közvetített mérkőzés is! Az, hogy kinek milyen közvetítői stílus jön be, az meg egyéni ízlés kérdése.

Jövő?!:

És a legnagyobb kérdés egy ilyen rendezvény után, hogy vajon hogyan tovább?! Az online látottak mindenképpen pozitívak voltak számomra, de a helyszíni képek lesújtóak. Nem azért, mert nem volt lelkes a közönség, hanem mert eléggé foghíjas volt szinte mindegyik sor. Az biztos, hogy jól jönnek az ilyen nagy versenyek a játéknak. Talán érdemes lenne elgondolkodni hasonlón, mint amit a Valve csinál a DotA2 és a TI kapcsán.

Casual playerként, ha éppen nincsen event mód a szervereken, akkor én soha nem fogok ilyen feltételek között játszani. Így az alapvető játékbeli problémákat mindenképp javítani kell, hogy még több ember számára legyen (újra) csalogató a játék.

Ha a DotA2 egy követendő példa, akkor a CSGO egy nem követendő példa. Hiába a legismertebb és legtöbb versenyt felmutató FPS játék, a skin és az operation megoldások nagyra fújták a lufikat, amik azért nem durrantak ki, de nagyon eresztenek. Amennyiben a PUBG meg tud folyamatosan újulni, figyel a visszajelzésekre és a közösségre is, akkor hosszú életű játék lehet és így sok versenyt hozhat az életünkbe. De meg kell találni a megfelelő egyensúlyt, hogy ne legyen már túl sok. Ebben van a CSGO egyik hibája már.

Az biztos, hogy én nem szerettem meg jobban a játékot, de az érdeklődésem felkeltette a versenyek felé a hétvégi TPP összecsapásdömping. Így vagy úgy, de biztos fogok még ilyen jellegű tornát követni, de még gyerek cipőben van a PUBG, viszont rögtön nagyot ugrott előre. Ami mindenképp szükséges még, hogy offline, a helyszínen is élvezetesebb legyen követni a rendezvényt. Erről viszont a berlini magyar különítményt lenne érdemes megkérdezni, hogy ők hogyan látták ezt a pár napot.

A bejegyzés trackback címe:

https://esportrol.blog.hu/api/trackback/id/tr8314151087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása