Mi lesz veled magyar eSport? - 2. rész
Címkék: közösség verseny hangulat ébresztő community probléma offline esport élősködés nyerészkedés LAN BECUP megoldási lehetőség
2018.08.07. 14:29
A korábbi felvezető cikkemben a magyar esport haldoklásának egyik okáról esett szó. Ez nem volt más, mint a háttér hiánya vagy nem megfelelő megléte. A mostani bejegyzés a különböző lehetőségekről szól, ahol villantani lehet. Így vesézzük ki a rendezvényeket, versenyeket és velük kapcsolatos élményeket, feltételeket.
Rendezvények:
Itthon nem kevés rendezvény van már, amit így vagy úgy az esport köré épül vagy megcélozza az esport közösséget is. Van, ahol inkább másodrendű program egy esport verseny és ez érződik is a legtöbb esetben. A magam részéről 2009-től kezdtem el járni különböző hazai rendezvényekre, versenyekre és ha nem is olyan széleskörű az összehasonlítási alapom, de van.
Alapból a rendezvények többsége nem az esportról szól. Ennek egyik oka, hogy csak esporttal nem eladható semmi itthon. Külföldön is a nagyobb versenyek mellett vannak kiegészítő műsorelemek, illetve side eventek, amik a szüneteket igyekeznek kitölteni. Bár talán a hazai játékos felhozatal miatt van az, hogy egy PlayIT/mondocon szintű rendezvény mellékeleme egy esport verseny és nem fordítva.
A különböző rendezvények legnagyobb százaléka nem a játékos közösségekről szól. Ennek az az oka, hogy túl kicsi, hogy így eladható legyen. Emiatt kap nagyobb hangsúlyt egy-egy youtuber vagy streamer. Az, hogy kinek a munkásságát és szerepét hogyan értékeljük, az teljesen másodlagos egyéni szempont ez alapján. Fontosabb, hogy a többség mit akar és mennyire ismert az illető. A "pro" közösség ilyen szempontból kisebbség. És ahogy láttuk a nagy nemzetközi nevek sem feltétlen hoztak sokkal több nézőt egy-egy rendezvényre, hiába a beleölt megszámlálhatatlan milliók. Bezzeg az ismert streamerek és youtuberek! A legtöbb esetben nem nézek sem youtube, sem twitch felületen sem senkit. Egyfelől a sellout és a színészi alakítás hegyek nekem nem jönnek be. Illetve aki olyan jelenlévő, hogy játékos volt vagy közösen dolgoztam vele rendezvényen, máshogy látom őt, mint egy átlagos néző. Hogy ez szerencsés vagy sem, az szintén egyénileg eldöntendő.
Sajnos vagy sem, de a legtöbb rendezvény a fiatalabb korosztályt célozza meg. Őket még könnyebb elrángatni akár a fent említett módokon, akár különböző játékbemutatókkal vagy kiállításokkal.Vannak olyan programok, akik engem is érdekelnek, ha van megjelenek ilyen helyen és ha lehetőségem van, ki is próbálom. De legutóbb csak azért, hogy kipróbáljak egy játékot a Budapest Game Show-n álldogáltam sorban. akkor is jobb opció hiányában konzolon próbáltam ki a DiRT2-t. Nem lehetett azért úgy keresztbe rakni az autót, ahogy én szerettem volna, szóval sokáig nem is szórakoztam vele. Azóta hiába volt Alien, Far Cry vagy más A kategóriás slágermegjelenés, egyszerűen nem fognak meg a mostani játékok. De ez én vagyok. Mások kiállják a sokszor 10 méteres sorokat itt is.
Az ilyen rendezvények nem esportról szólnak, hiába van esetleg ilyen jellegű program. Ilyen alkalmakkor inkább a casual játékosoknak van lehetőségük mondjuk kipróbálni magukat esport játékokban, mint CS, PUBG, RL vagy FIFA. Persze csak olyanokban, amik nálunk kelendőek vagy ismertek. Hiába van EU top szinten viaskodó magyar R6 csapat, ha nem képviselteti magát úgy egy rendezvényen a játék. De ha egy teljesen átlag nézőt kérdeznénk meg, hogy mondjuk egy színpadi CSGO vagy LoL összecsapáson kik a játékosok, nem biztos, hogy tudna említeni bárkit is. De ha odaül közvetíteni egy olyan személy - szándékosan nem mondok neveket - aki ismert, akkor őt azonnal felismerik és tudnak róla beszélni. Meredek párhuzam, de egy La Liga akármelyik komolyabb csapatból könnyedén fel tudunk sorolni játékosokat és még az sem kell, hogy folyamatosan kövessük a mérkőzéseket...
Kellemetlen, de aki nézőnek jön, az nem tudja, hogy most ki nyeri meg egy adott kupán az offline selejtezőt az év végi nagy versenyre. Akiket meg érdekel, azok meg nem tudnának megtölteni egy túl nagy épületet.
Az, hogy erkölcsi vagy morális kérdésekben ki és hogyan gondolkozik a rendezvényekkel és az ottani eseményekkel kapcsolatosan az szintén egyénileg változhat. A lényeg, hogy arról letehetünk, hogy bármilyen rendezvényen kifejezetten az esport legyen a középpontban, mert sem a szervezőknek, sem a különböző cégeknek nem érné meg. A fentebb írtak miatt pont nem lehet olyan rendezvényt szervezni, ami mindenkinek megfelel. Így ezzel kapcsolatosan nem is írnék semmi olyat, hogy mi lenne véleményem szerint a jó. Más köt le egy általános iskolás vagy gimnazista korú fiatalt, mint felnőtt embereket. És akkor csak az életkorról beszéltem, érdeklődési körről nem.
Versenyek:
Amikor első alkalommal részt vettem LAN-party-n, akkor még nem használtuk azt a kifejezést, hogy esport és akkor már hosszú évekkel korábban voltak bőven versenyek itthon. Az eltelt 10-11 év alatt a megjelentek létszáma viszont folyamatosan csökkent úgy gondolom és a LAN hangulat is oda lett a legtöbbeknél szerintem.
Mikor a versenyszervezés kapcsán elkezdtem a különböző ilyen eseményekre járni, akkor már csak foszlányokban voltak netkávézók. Ennek egyik oka az volt, hogy kezdett elterjedni az internet és a legtöbben már otthonról tudtunk egész jó netkapcsolattal játszani. És pluszba még a telefont sem kellett nélkülözni. Ettől függetlenül volt még szerencsém egy-két ilyen kuckóba ellátogatni és ott is látni kisebb versenyeket, illetve bootcampen is részt venni.
Már azelőtt, hogy bepillantást nyertem volna az esport "sötét oldalába", igen komoly versenyek voltak. Sosem érdekelt az, hogy én magam offline versenyre elmenjek, mert annyira nem is izgatott. Így viszont lemaradtam olyan versenyekről, mint a WCG kvalik vagy GPS LAN-ok. Nem voltam részese olyan versenynek, ahol 64 darab 5 fős csapat jelent meg saját géppel, hogy együtt játszanak, versenyezzenek és kapcsolatokat, közösséget építsenek. Nagyon sokan, akikkel kapcsolatba kerültem az évek alatt mesélt olyan élményekről, amik a mai friss és fiatal játékosok már úgy vélem sosem fognak megtapasztalni.
Ezen felül, ha az elmúlt időszak "csokibotrányára" gondolok, bármilyen nagyobb versenyen voltam, csokival így vagy úgy, de találkoztam. Mással én személy szerint szerencsére nem igazán. Párhuzamként mondanám, hogy egy hagyományos szórakozóhelyen sem hiszem, hogy teljesen "tiszta" ilyen szempontból egyetlen egy buli sem. Ez egy másabb témájú buli. Aki azt hiszi, hogy csak alkohol meg dohányzás van, annak bilibe lóg a keze.
Mára már teljesen másabb hangulata lett egy egész esport versenynek. Fővárosiként nem voltam kisebb vidéki helyi versenyeken, rendezvényeken, így csak az itt és a környéken tartottakon volt szerencsém megjelenni és egyszer részt venni játékosként is. Ezen időszak alatt láttam végét jó sorozatoknak, láttam tönkretenni másokat, láttam vad ötleteket és pozitív, valamint negatív változásokat.
Először arról, ami jó volt és hiányzik számomra a versenyekről. Számomra azok voltak a szép idők, mikor volt egyfelől tömeg és élet is egy-egy ilyen alkalommal. Utolsó ilyen szép emlékeim a BECUP-hoz kötődnek. Többféle játékból összejött több száz ember és persze mindezt úgy, hogy saját gépet cipelt mindenki. Ez adta részben a varázsát a hőskorban a versenyeknek. Sokan a gépük közelében, esetleg az asztal alatt aludtak. Vagy ha jó nagy kombival érkeztek, akkor abban is volt hely. De mindenki részben emiatt ráért. Ki tudtak a játékosok ülni a fűbe beszélgetni, iszogatni - csakis mértékkel - és így közelebb került egymáshoz a közösség. Azon felül, hogy egy jól szervezett és lebonyolított versenyről beszélünk, még a nyeremények is megállták a helyüket. Ráadásul olyan szinten, hogy a környező országokból olyan ismert játékosok is megtiszteltek jelenlétükkel, mint a mára már mindenki által ismert GuardiaN.
Röviden a BECUP tartogatott olyan kihívást, hogy volt komoly mezőny. Volt az akkori technikai lehetőségekhez képest minőségi közvetítés. (A közvetítésekről majd bővebben is olvashattok!) Volt normális nyeremény, mert nem csak a nevezési díjad és a hétvégéd költségét kaptad vissza. És nem utolsó sorban volt bőven élet a rendezvény alatt! Aki csak lenézett ismerősök miatt, választhatott több versenyen kívüli elfoglaltság közül. És a mérkőzéseket is élmény volt nézni. Nem is beszélve arról, hogy ilyen látványban azóta nem igazán volt részünk...
Hasonló képekkel sajnos már csak egy-egy DreamHack kapcsán találkozhatunk. Érdemes pár korábbi videót megnézni úgy érzem, mert aki mostanság megy versenyre, talán megérti mi az, amit én is és sokan mások is hiányolnak.
Mára már kényelmesekké váltunk és óckodunk attól, hogy gépet vigyünk egy-egy versenyre, még akkor is, ha jóval nagyobb teljesítmény állna rendelkezésünkre. A korábban említett BECUP esetén, ha az emlékeim nem csalnak 7000Ft-os nevezési költség volt fejenként, míg akkoriban más versenyek, amik nem lettek esetleg ellehetetlenítve, 3000Ft körüli nevezési díjjal bírtak. Azzal viszont, hogy nem kell gépet vinni az offline versenyekre úgy vélem pont az a közösséget építő hatása múlt el, illetve már nem olyan a hangulat, mint régen a versenyeknek volt. Nem párhuzamosan zajlik az összes csoportmeccs és aki kiesik, az már megy is haza, mert miért maradjon, ha játszani úgy sem tud. Persze így kisebb technikai háttér kell szerver oldalról, viszont a gépek meg elég jelentős igénybevételnek vannak kitéve, aminek "áldásos" hatását néha tapasztalják is a játékosok.
Lényeg a lényeg, ha kiestél, nem igazán tudsz mit csinálni már egy-egy TUP versenyen. Aki úgy játszott és hosszabb szünetet kényszerül tartani, az elmegy már a helyszínről és igyekszik máshogy eltölteni a kényszerpihit. Volt olyanra is példa, hogy nem volt pontos információ és éjfél után kezdődtek bőven mérkőzések. A leghúzósabbak vége, akár napkeltéig is eltartott az ilyen kései összecsapásoknak. Szerencsére ilyen téren már láthattunk fejlődést! Félreértés ne essék, nem a TUP versenyek ellen vagyok! Csak egy ilyennek sosem lesz olyan LAN hangulata, mint volt korábban a saját gépet cipelős esetben. Szervezési szempontból persze egyszerűbb a TUP, mert könnyebb a csalásokat is kiszűrni, de van, mikor rés van a pajzson és átcsúszik valaki.
TUP versenyek nagyon jók, ha van normális versenyhelyzet. Hazai viszonylatban viszont egyre ritkább fix felállású csapatokat találni a résztvevők között. Vannak olyan csapatok, ahol 6-7 fős társaságból áll össze mindig csapat, de vannak olyanok, ahol nagy a vetésforgó. Ugyan így vannak olyan csapatok is, akik inkább baráti hangulatban játszanak és emiatt stabilak a felállást tekintve. Emiatt viszont nincs igazán komoly versenyhelyzet sem itthon. A gyakori offline versenyek és az így elért eredmények úgy vélem kevésbé "értékesek" és meghatározóak, mint mikor még csak évi 1-2 verseny volt, nem pedig 1-2 havonta.
Mikor lehet értéke egy-egy offline sikernek? Ha stabil felállások vannak a csapatok részéről és nem csak egy-egy versenyig marad meg ugyan az a felállás, hanem akár évekig. LoL esetén ilyen szempontból szerencsésebb a helyzet és a Magyar Elit Bajnokság (MEB), komoly kis megkötésekkel működik. Van is értéke annak, ha megnyerik úgy vélem. Ugyanakkor a CSGO és a LoL kivételével szinte semmilyen más játékból nincsen offline verseny szervezve. Ugye, aki a közösséget képviseli erre is figyelhetne, hogy mondjuk egy Overwatch, Siege, Rocket League vagy HotS verseny legyen évente! Mivel ilyen szerveződés fölülről nem érkezik, így a legtöbb esetben alulról valósítja meg a közösség vagy annak főbb szereplői.
Ha tényleg van és működik is olyan szerveződés, akik szeretnék átfogni vagy akár már átfogják a hazai játékos közösségeket, akkor figyelniük kellene arra, hogy minden közösség, főleg ha magyar viszonylatban akkora bázisuk van, mint a fent említettek, évente legalább egy versenyt hozzanak össze. Nem feltétlen a nyeremények miatt, hanem azért, hogy legyen egyáltalán! Ha ez offline nem jön össze, akkor online tegyék meg mindezt. És itt térnék rá az online versenyekre.
Rengeteg lehetőség van arra, hogy valaki online versenyeken akár önállóan, akár csapatban részt vegyen és jól szerepeljen. Ha csak a GO4CSGO-ra gondolok, ahol ráadásul szépen farmolnak a magyar srácok, kényelmesen lehet egy pár hónap után gépet fejleszteni...
Online lehetőség bőven akad. Aki elég jó és elég kitartó, az akár egy offline verseny nevezési díját és minden költségét össze tudja szedni, ha már a verseny megnyerése nem feltétlen garantálja mindezt. Feltéve, ha engedik offline részt venni versenyeken! És így jön a hunbanlist, ahol az összes magyar VAC ban listázva van és ha ez kerül valamelyik versenynél felhasználásra, szintén sokat szűkít a résztvevők listáján. Lassan bárki rendezhet online versenyt, aminek a feltételeit ő határozza meg. Az, hogy indulhat-e valaki és hogy indul-e, azt majdnem teljesen mértékben a játékosok tudják eldönteni. Vegyük inkább azt a lehetőséget, hogy offline akarunk valamit szervezni.
Első esetben szeretnénk egy jó hangulatú és közösséget építő versenyt összehozni. Ebben az esetben én azt merném javasolni, hogy saját gépes versenyt kell szervezni mindenképp! Ugyanakkor, aki nem szeretne gépet cipelni magával, előre ismert műszaki tartalommal bérelési lehetőséget illene felajánlani a szervezőknek. Ezen felül az egyszerűbb színpadi játékok miatt ott fix nagy teljesítményű konfigokon lehessen követni a mérkőzéseket. El kell felejteni azt, hogy egy leginkább magyar érdekeltségű versenyen olyan megoldásokat használjunk, mint egy ESL One offline összecsapáson! Ilyen szempontból azt mondhatom, hogy a BECUP egy jó példa lehet bárkinek. A Budapest Esport CUP rendelkezett olyan környezettel, hogy akár a fűben heverészve este jókat beszélgessen az ember vagy hogyha nem játszik, akkor szimulátorokban vagy a különböző konzolokon futó játékokban mérettesse meg magát. És persze az 1vs1 versenyre bárki nevezhetett. A fénypont sokaknak mégis a sör és a pizza volt.
Ha nem a nyereményről szól a rendezvény, akkor nem szabad, hogy a nevezési díj az egeket verdesse. Ahogy a fent belinkelt videóban is láthattátok, már a harmadik helyezett csapat is többet kapott "vissza", mint a befizetett nevezési díj. Ameddig nem lesz rendszerszerű, hogy legalább az első hely ne ráfizetéses legyen, addig nem éri meg offline versenyre járni sajnos. Olyan esetben, ha online selejtező van és nincs nevezési díj úgy természetesen ez már felborul.
Ha valaki komoly versenyt szeretne és tényleg az a célja, hogy összemérje erejét és tudását a játékos közösség, akkor abban az esetben tényleg a TUP megoldás jöhet csak szóba. Viszont egy hétvégén lebonyolítva! Természetesen itt is tartom azt, hogy a dobogó legalsó fokára felálló csapat vagy játékos legalább a nevezési díját kapja vissza és remélhetőleg egyéb költségeit is fedezze a hétvégének! Szerencsésebb, ha ezt KP-ban kapja természetesen. A technikai háttérnél mindenképp fontosnak tartanám, hogy stabil gépek legyenek és ne okozzon problémát 1-1 asztalba rúgás fészkelődésnél. Ha nem szeretnék, hogy a különböző portok elhasználódjanak, érdemes lehet fix, de viszonylag rövid toldó kábeleket bedugni a gépekbe, amibe a játékosok a saját perifériáik dugják. Így nem megy szét az összes foglalat az alaplapon gyorsan.
Ha már szó esett a pénznyereményről, beszéljünk kicsit a tárgynyereményekről. Az egyetlen játékosként megért versenyemen meglepő módon nem nyertem semmit. Viszont ami hozzám eljutott információként a hardveres nyereményekkel kapcsolatosan, az nem feltétlen teljesen pozitív. A magam részéről egyszer vettem használt alkatrészt, ami komoly értéket képviselt, de fontos volt számomra, hogy garanciával rendelkezzen az esetleges meghibásodások miatt. A nyeremények mellé a legtöbb esetben viszont nem csatolnak garanciális papírt. Így ha rosszindulatú vagyok, akkor így beragadt készletet is fel lehet ajánlani nyereménynek. És amennyiben a gyártási időtől van megszabva a garancia, akkor ott bizony telik az idő...
Gari ide vagy oda, de annyi biztos, hogy legyen az bármilyen periféria vagy alkatrész, ha nincs szüksége rá a játékosnak, nem tudja még akkor sem közel bolti áron eladni, ha bontatlan gyári csomagolásban is van. Így hardveres nyereménynél, nem az árukeresőn látható áron fog az ember megszabadulni a csecsebecsétől, ergo nem nyer annyit, mint az értéke és még el is kell adni a terméket, ami plusz idő és vesződés.
Bármelyik megoldást is választják, a közösségnek fontos, hogy nekik is megérje versenyre járni. Ha a siker és a csillogás a cél, akkor azért. Ha csak a társaság, akkor azért legyen értelme ellátogatni egy-egy alkalommal. Ehhez viszont kell az, hogy a játékosok ne legyenek palimadárnak nézve! Én inkább a ritkább, de minőségibb szervezésre szavazok. Persze az ilyen megoldás nem feltétlen nyereséges és nem feltétlen megélhetési lehetőség, hanem akár egy költséges hobbi. Érdemes elgondolkozni, hogy mit szeretnénk...
Következő cikkemben az esporthoz kötődő megjelenéseket igyekszem nagyítóval megnézni. Hogyan változott meg az írott és a hallott/látott tartalmak fogyasztása és gyártása.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.