Profi játékmód és szemlélet
Címkék: statisztika siker online lan counter strike offline hozzáállás call of duty cod4 mentalitás league of legends Starcraft TM FPS FIFA Warcraft CS SC global offensive LoL PlayIT Starcraft 2 CoD WAR3 Warcraft3 RTS SC2 CSGO Dota2 MOBA APM orobeRto Trackmania Dota Age of Empires Age of AoE KDR
2014.06.02. 18:46
Egy gyerekkori barátom egy nagyon jó tanácsot adott, hogy hogyan mutathatnám be azt, hogy miként játszik egy profi. Ő a Starcraft II lelkes játékosa és így jobban képben van ezzel a világgal és rengeteg információt adott. De nem csak az SC2 lesz most terítéken, hanem a játékhoz való hozzáállás is, illetve hogy miként mérjük azt, hogy valaki esetleg jobb nálunk.
Minden játéknak megvannak azon statisztikái, ami szerint eldönthetjük, hogy valaki jobb vagy rosszabb csapattársainál, ellenfeleinél. Az FPS játékokban ez az ölés-halálozás, ismertebb nevén a KDR mutatószáma, ahol a megölt ellenségek számát osztjuk el a halálaink számával és kapunk egy értéket. Játéktól és felállástól függően más és más érték tekinthető jónak, de minél magasabb ez az érték, annál jobb általában egy játékos. Néha kicsit becsapós is lehet, mert ha valakit amiatt szednek le, mert nem fedezik megfelelően, azzal a saját statisztikája romlik, annak ellenére, hogy ő maga nem követett el taktikai hibát. Így egy jó csapatmunka nélkül jóval nehezebb dolgunk van. Az 1on1 versenyeknél meg nincs értelme a KDR-t nézni, hiszen ott a győzelem számít. Én a magam részéről a KDR-rel is így vagyok, hogy lényegtelen, hogy az mit mutat, hogyha a csapat nem nyer.
Sok játékban pontokat is szerzünk attól függően, hogy bombát teszünk vagy hatástalanítunk, illetve, hogy kellő mennyiségben lesebezzük az ellenfelünk életét. Ezeket a pontokat én nem tartom mérvadónak, mert ha valaki csak bombát telepít vagy szed, akkor sokszor nagyobb pontszámot érhet el annál, mint aki mindig az első vonalakban küzd.
A MOBA játékoknál mint megtudtam az ölés, a halálozás, az assist és a creep farmolás, ami a statisztikai adatokat képzik. Itt persze másabb a helyzet, mert az XP-k gyűjtésével folyamatosan fejlődünk és így különböző újabb képességeket, tulajdonságokat tudunk megszerezni magasabb szinteken.
A csapatjátékok esetén a legfontosabb, hogy a csapat sikert érjen el. Attól függően, hogy kinek milyen napja van, mennyire szerencsés, lehet, hogy kétszer annyit tud ölni, mint a következő játékos a csapatából, de ha nem nyer a csapat, akkor mind hiábavaló. Minden csapatnál fontos, hogy egységet alkossanak és azonnal rendezni tudják soraikat, hogy a győzelemért küzdhessenek. Itt azonban még több kérdés merül fel a legtöbb esetben. Kevés csapatot láttam eddig magyar viszonylatban, akik a problémákat a helyén tudták kezelni. Ehhez kell egyfajta érettség kell, ami sokaknál hiányzik. Ez az érettség nem korfüggő! Ez tévedés! Mindenkinek meg kell tanulnia a csapat érdekeit a sajátja elé helyezni és úgy játszani. Aki ezt nem tudja megtenni és indokolatlanul megy el vadászni az ellenfélre egymaga, az az esetek többségében elesik és így hátrányos helyzetbe hozza a csapatát és esetleg előnyhöz az ellenfelet.
Nagyon kevés olyan játék van, amit nem csapatba játszunk és ott ezt kell kialakítanunk. Elcsépelt lehet az egy mindenkiért, mindenki egyért mondás, de tényleg igaz. Ha a csapattársunk nem tartja magát ahhoz a taktikához, amit megbeszélt együtt a csapat és emiatt minket oldalba lőnek, akkor a bizalmunk meginog és máris több dologra kell figyelnünk, mert tartunk tőle, hogy újra lelőnek és így nem tudjuk a feladatunk úgy végezni, mint kellene. A játékfegyelmen túl szükség van azokhoz, ami minden sportnál vagy írott vagy íratlan szabályként szerepel. Alapvetőnek tartom, hogy a megfelelő illemet és magatartást adjuk meg az ellenfélnek. Ebben benne van az is, hogy köszönünk, jó játékos és sok szerencsét kívánunk, de az is, hogy megköszönjük a játékot. LAN esetén a minimum elvárás a szememben, hogy ezt személyesen egy kézfogással is megtegyék a játékosok. Aki egy ilyet nem fogad el vagy nem tesz meg, az nem csak illetlen, de tiszteletlen is mind az ellenfelével, mint az egész közösséggel szemben. Az ilyeneket ki kell nézni a közösségből, mert nem követendő példa. Ha a legnagyobbakat is megnézitek, ott is eredménytől függetlenül mennek és megköszönik a meccset a másiknak, ami szerintem a leginkább elengedhetetlen. Akinek ez sem meg, attól már fölösleges többet is várni.
A másik ilyen probléma, hogy sokan nem hajlandók mindent beleadni. Azok a nemzetközileg elismert játékosok, akikre felnézünk, azért tartanak ott ahol, mert mind csapatban, mind egyénileg állandóan többet akarnak kihozni magukból. Mindig arra kell törekednünk, hogy nyerjünk, persze a tisztesség határain belül. A csalást mind online, mind offline kerülni kell és aki bizonyítottan csal, ki kell rekeszteni. Ezt olyan szinten, hogy nem vagyunk hajlandóak vele együtt játszani és nem hallgatunk arra, amit mond. Ez is elég büntetés tud lenni. Amivel sajnos találkozhattunk még itthon, hogy pusztán anyagi érdekből valaki inkább felad egy mérkőzést, mert így olyan nyereménnyel gyarapodik, amit el tud adni. Nem egy sportolót, köztük válogatott játékost is ismerek a "hagyományosabb" sportokból és ők sosem elégednek meg csak a második hellyel. Nem minden sportnál van anyagi érdem is egy győzelem után, de nem is szabad az anyagiakat nézni ilyen esetben. Ha csak azt nézzük, hogy később egy jobb csapatba, multigamingbe szeretnénk menni vajon mi mutat jobban? Én sem azt választanám, aki anyagias, hanem aki tud küzdeni a végsőkig. Senna, minden idők legtehetségesebb Forma1-es pilótája mondta a következőt: "Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít".
A fentebb említett problémák sajnos egy olyan rendezvényen is megmutatkoztak, mint a PlayIT. A PlayIT, egy olyan lehetőség kéne, hogy legyen számunkra, ahol felléphetünk egységként és megmutathatjuk, hogy másak vagyunk. Meg tudjuk mutatni, hogy milyen jó játékosok vagyunk. Nagyon sok gyerek és felnőtt is ellátogatott a rendezvényre és sajnos olyat láthattak, amit nem tesz jót a megítélésünknek. Én magam is ott voltam a rendezvényen, de nem láttam személyesen a történéseket, de orobeRto követte az eseményeket. Azt kell, hogy mondjam, hogy sajnálatos, hogy ezt több száz ember szeme előtt meg merték csinálni és én a magam részéről nem is foglalkoznék egy multigaming helyében sem ilyen mentalitású emberekkel. Itt olvashatjátok orobeRto cikkjét az említett esetről.
Hogy a csapatjátékokon túl az egyéni játékokról is beszéljünk, meg kell említenem nagyon sokat közülük. Nyílván egy FIFA esetén a hagyományos angol focinál megszokhatott gól, kapura lövés, lövés az, ami a leginkább érdekes számunkra. Ezen túl sok mindent nem hiszem, hogy magyaráznom kell, mert a legtöbb labdajáték, amit gólra játszanak, így működik. A Trackmania autóverseny lévén, a leggyorsabb idő az, ami megmutatja, hogy ki milyen jó tud lenni. Volt szerencsém játszani profi TM játékosokkal és míg ők 1:15 körüli idő alatt teljesítették az adott pályát, én addig majdnem 2 perc alatt. Sok mindent volt szerencsém látni tőlük, hogy hogyan érdemes játszani. Ami biztos, hogy gamepad nélkül esélyünk sincs. A legtöbben előbb lassítunk és aztán kanyarodunk és újra gyorsítunk. A profik egyszerre gyorsítanak és közben nyomva tartják a féket is, hogy így, driftelve vegyék a kanyarokat és másodperceket nyerjenek mondjuk az olyan amatőrökhöz képest, mint én is vagyok.
Az RTS játékok többségénél az APM a meghatározó. Mind megtudtam, ez a mutatószám a percenkénti akciókat hivatott jelezni. Akciónak számít minden egér,illetve billentyűzethasználat is. Egy profi Starcraft játékosnál, ahogy a videóban is láthatjátok majd, ez az érték 200-300 körül van. Gyermekkori barátom 1-2 éve gyakorol és neki ez az érték "csak" 90-120 között mozog. Aki játszott bármilyen RTS-sel (Warcraft, Starcraft, Age of Empires és még sorolhatnám) saját magán is tapasztalhatja, hogy milyen hatalmas szám is ez. De hogy látványos is legyen, nézzétek meg a videót.
Én a magam részéről követni sem tudom igazán sokszor a mozdulatait, de a játékán maximálisan látszik, hogy koncentrál és pontosan tudja, hogy mit csinál. Minden játékhoz másfajta koncentráció szükséges, de elengedhetetlen.
Végszóul mindenkinek annyit tudok mondani, hogy döntse el, hogy hogyan akar játszani. Mennyire veszi komolyan magát, csapatát és a játékot is. Ha nem a helyén kezeli ezeket, akkor sosem fog tudni bármilyen kisebb-nagyobb sikert elérni. Alázattal kell lenni mind a játék, mind a csapattársak iránt, ha olyan játékot választunk. Sose az egyéni eredmény és a saját becsvágyatok hajtson, hanem az, hogy a csapat együtt érjen el sikereket. Együtt és egymásért küzdve tudtok csak győzni! Elég kitartónak és erősnek kell lenni mind egyénenként, mind csapatként, hogy a nehézségeken túl tudjatok lendülni.
Ha van véleményed, akkor hozzászólásoddal oszd meg velem. Vagy ha szeretnéd a névtelenséged megtartani, akkor írj az esportrol[kukac]gmail.com mailcímre. Ezen túl megtaláltok a facebook-on akár a felhasználómnál, akár a blog oldalán,ahol szintén várom véleményeitek és kéréseitek, hogy miről olvasnátok többet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.