Március 28-án megrendezésre került az első Esport Fest, amit sok szempontból a "leg" szócskával illettek. De sajnos azt kell mondanom, hogy az összkép ennyire nem volt egybehangzóan pozitív. Mostani bejegyzésemben is több videóval és képpel találkozhattok a helyszínről és a tervekről. Természetesen most is elmondom pro és kontra ahogy én magam is a neten keresztül láttam illetve ahogy ismerőseim egy része a helyszínen mit tapasztalt.

A rendezvényt 3 cég/szervezet hozta tető alá és mindenki belerakta, amit tudott. Ezek a következők: Special Effects Media, Otherworld és az Esportmilla

Bevallom őszintén, hogy nem vagyok az a fajta játékos, aki állandó jelleggel a különböző játékleírásokat, gameplayeket vagy híreket bújja, inkább csak alkalmanként elolvasok egy-egy cikket, ami megtetszik. Ennek megfelelően az Otherworld számomra az, akiket legkevésbbé ismerek vagy túl szerteágazó a munkásságuk. A milla általam is rég és úgy érzem jól ismert társaság és mindenki tudja, hogy elméletileg milyen céllal működnek. A Special Effects Media (folytatásban SEM) elég szép szakmai múlttal bír a vezetői révén és a referenciák között is rengeteg ismerőst találtam akár játékos, akár zenei területről.

Selejtezők:

Magára az Esport Fest-re történő kijutás komoly selejtezők révén volt csak megoldható. Itt leginkább a CSGO rész történéseivel vagyok képben, hiszen én magam is közvetítettem mérkőzéseket. Itt több olyan momentum is volt, ami szerencsétlenül közbejátszott és ezeket először jobbnak látom személyesen letisztázni az érintettekkel, hogy miért úgy alakult ahogy, mert így sokan kellemetlenül jártak.
Selejtezőkön keresztül összesen 4 játékból: CSGO, DotA2, LoL és HS lehetett kijutni. Én itt kicsit hiányolom az SC2-t, amit lehet érdemes lett volna bevonni, bár jelenleg nem tudom itthon mekkora közösség játszik vele komolyabb szinten. A legjobbak egy második fordulós selejtezőn vettek részt, ahol kiderült ki a 3. és kik jutnak be a döntőbe az Esport Festre.

Helyszín:

Az előzetesen bemutatott látványtervek alapján néhány dolog azonnal átjött a rendezvényről. Az egyik az, hogy nagyon profi csapat működik a SEM köreiben és a látvány óriási lesz és ez egy baromi nagy pozitívum. Ami miatt viszont aggódtam, hogy egy ekkora felületet hogyan töltenek majd meg tartalommal. Aki volt már korábban PlayIT-n vagy bármilyen más olyan rendezvényen, ahol LAN döntő volt, az tudja, hogy mindig látjuk a játék menetét a közvetítők szemszögéből. A CS esetében (meg persze más FPS játékoknál is) láthattuk már akár a korai ICL-eken, akár valamelyik BECUP-on az elmúlt években, hogy milyen érzés úgy követni egy játékot, hogy látjuk mit csinál a monitor túloldalán a játékos maga. Egy MOBA ilyen szempontból nem feltétlen mindig ingergazdag és főleg nem egy HS.

Ezek így előljáróban a rendezvényről. Most megpróbálom összefoglalni reményeim szerint időrendben a lehető legjobban a látottakat és a tapasztalataim a rendezvényről.

Rossz kezdés, csúszás és apróbb észrevételek:

Az, amit a legtöbb fővárosi tapasztal már egy ideje, azzal sajnos sokan nem számoltak úgy és az amúgy is pocsék budai közlekedés révén alapból csúszással indult a rendezvény. Itt sajnos nem csak a zenei produkció tagja, hanem magát az első versenyszámban is érintett játékos is áldozata lett a nem zökkenőmentes közlekedésnek. Emiatt a CSGO döntő azután kezdődött, amikor már időrend szerint vége kellett volna, hogy érjen. Ahogy haladtunk előre az időben, úgy gyűlt a késés a lebonyolítási tervhez képest. Nem egy embertől hallottam, hogy 1 óra csúszással, szinte minden LAN eseménynél számolni kell, hogy előjöhet. A jövőben inkább nagyobb intervallumok legyenek megadva a különböző versenyszámoknál és ha hamarabb van vége, akkor meg a házigazdának le kell tudnia kezelni a helyzetet és magát feltalálva időt kell nyerni és kitölteni. Ellenkező esetben valami olyan megoldással kell szolgálnia, ha nagy a csúszás, hogy kezelhető méretűvé zsugorítsa azt.

A zenei produkcióból, ahogy utólag a videókon láttam nagyon jó volt a zenei kíséret, de a LoL VB himnuszaként ismerté vált szám nem éppen egy hörgős műfajt képvisel alap esetben. Utóbbihoz egy kicsikét lagymatag a zenei alap, bár a belinkelt sem annyira a húzós kategória még. :)

A késésen túl azonban más olyan is volt, ami nem tudom, hogy a kommunikáció hiányából vagy pedig a fel nem készülésből eredt. Ez pedig a Cosplay bemutatók lebonyolítása volt. Lehet mások rendben találták ezt a részt, akkor csak én volnék szőrösebb szívű, de én itt hiányoltam a gördülékenységet.

A versenyeket követve ami leginkább meglepett, hogy egyedül a ROCK tudott a rövid "átigazolási idő" ellenére is, de mindenkinek egyenmezt hozni és semelyik más csapat, amiket láttam. Itt meglepett pont az igazolt, fizetett DotA2-es csapat, a Docler Myrmidons, hogy még ők sem rendelkeznek azonos ruházattal.

Színpad és közvetítés:

A youtube közvetítés révén én is láttam, ahogy a csapatok mögötti részeken a felállások kaptak teret és középen a közvettői kép. Itt még egy csapat logó is kikerülhetett volna érzésem szerint. Ahogy emlékszem ilyen nem volt kint. Ha mégis, akkor elnézést kérek, de nem követtem egész nap végig maximális figyelemmel az eseményeket. Ami picit lerombolta a játékos boxok duplikált képet az a LoL delay. Itt csúcsás volt a kivetítőn és a nézők által is követhető monitorképeken. Ez talán egy egyszerű versenyszerver megigénylésével megelőzhető lett volna, ha már a RIOT úgy is beállt a rendezvény mögé. Erre ahogy információim ismeretében vagyok, nem sok lehetőség van, így itt sajnos megbukott az, hogy a színpad előtt ülők nézhetik, hogy mit csinál kedvencük és nagyban meg követhetik a teamfightokat.

Az ismert közvetítők hozták azt, amit megszokhattunk tőlük. A különböző játékok izgalmát azért nehéz eljuttatni a nézőknek. Korda György legyen a talpán, aki egy HS-t hatalmas lelkesedéssel és nem unalmas módon próbál meg átadni a közönségnek. Két olyan dolog van, amit negatívumként meg kell említenem és egy, amit pozitívként a közvetítések kapcsán. Az egyik negatívum, hogy a youtube csatornán az élő közvetítés leírásában nem szerepelt egyszer sem a hivatalos twitch csatorna címe, így elég gyakori kérdés volt ott, hogy hol és merre követheti az in-game képet az ember. A másik negatívum a CSGO közvetítés volt. Magam is nem egy alkalommal közvetítettem már különböző mérkőzéseket és az biztos, hogy a CSGO-nál a laggok egyik forrása a bitrate nem megfelelő beállítása. Én volt, hogy fél órán át próbálgattam közvetítés előtt és beállítottam egy alacsony nézőszámhoz jó értéket. Aztán ahogy pár száz néző lett nem bizonyult jónak és változtatnom kellett. Az, hogy a fentebb említett problémán túl más technikai zűr is akadt-e, azt kívülről nehéz volt megállapítani, de sok egybehangzó vélemény arra utalt, hogy a gép sem bírta igazán ezt a fajta terhelést és hardveresen kevés volt.
Az igazán nagy probléma itt az volt, hogy a meccs kikerült a CSGO hivatalos fogadóoldalára és így több ezer külföldi előtt következett be az égés. Ami pozitív és kis víz volt a lángokra az a Robi improvizálása és a nézők közül történő közvetítése. Próbálta menteni a menthetőt, de az állandó nem éppen jól választott és jókor végrehajtott kamerabeállítások használata sokat rontottak az élvezhetőségből. A magam részéről úgy érzem, hogy itt kapta meg a legnagyobb kegyelemdöfést a rendezvény.

A HS és a LoL közvetítések a PlayIT aktuális kvalifikációjának közvetítése miatt már kimaradt a délutánomból, így amit leírtam mind a helyszínen vagy az interneten át ismerőseim által követett események és véleményük alapján tudom kijelenteni.

A másik színpadon sajnos gyakran látott és érzésem szerint nem oda való látványa az volt, hogy a technikai stáb és a csapatokhoz tartozó menedzsment állandóan a színpadon rohangált keresztül a műsörvezető mögött, rosszabb esetben előtt. Könyörgöm, miért nem szólnak ilyen esetben a szervezők? Itt úgy érzem nagyon sokan hibáztak, hogy ezt engedték és ez szintén rontott az én megítélésemen a rendezvényt illetően. A színpad mögött vagy előtt kell kialakítani akkor egy közlekedő sávot és nem a kupák és rosszabb esetben a műsorvezető előtt.

Látogatók, nézők:

Ahogy a látogatókat néztem a fotókon, közvetítés képein és a jelenlévőktől kapott információk alapján én körülbelül 400 emberre tippelnék, akik ellátogattak az Esport Fest-re és egyszerre voltak láthatóak az online közvetítésen. Volt, aki több, mint 1000 főt emlegetett, de a színpad előtti képek alapján ezt nem tartom valószínűnek. A teljes létszám akik ellátogattak a rendezvényre, körülbelül 800 főt takarhat. Ha ehhez hozzáteszem azt is, hogy a rendezvény előtt még a selejtezőkön részt vett játékosok is kedvezményesen tudtak volna jegyet váltani, akkor jócskán kevés. Főleg úgy, hogy csak CSGO-ból úgy 600 játékos indult a két kvalifikációs versenyen, ha valamennyire az átfedésekkel számolunk.  Ennek az üzenetnek az olvasása után éreztem úgy, hogy a jegyek jócskán az elvárt mennyiség alatt fogynak és próbálják menteni a menthetőt a szervezők.
A magam részéről nem éltem az ingyen jegyemmel, mert időben nem érte volna meg elmennem a helyszínre. Akikkel beszélgettem és/vagy a felvételeken láttam, a legtöbb általam ismert ember tiszteletjeggyel ment be, így ha ezeket is nézem, nem hiszem azt, hogy túl nagy siker lett volna az egész rendezvény. Sajnos azt kell mondanom, hogy nagyobb volt a füstje, mint a lángja és így kicsit a szememben hitelét vesztette.

Összefoglalás:

Pozitívumok:

  • Gyönyörű, európai színvonalú látvány
  • Jó elképzelés
  • Top csapatok
  • Netes kvalifikációs lehetőség (nem csak meghívásos)
  • Összehozza a közösségeket

Negatívumok:

  • Túl széles vászon (tartalommal megtölthetetlen szvsz)
  • Rossz kivitelezés
  • Döcögős lebonyolítás
  • Technikai problémák (lelkesedésből vagy hozzá nem értésből?)
  • Lassú problémamegoldás
  • Indokolatlanul nagy hype - a látottak alapján
  • Véghajrás mentési kísérlet

Folytatás:

Nem tudom, hogy a szervezők miként és hogyan terveznek a jövőben hasonlót összehozni, de több téren is erősíteni kell. A műszaki/technikai hátteret biztos a jövőben sem éri panasz, hiszen az adott a SEM révén. Itt inkább azt javasolnám, hogy a megfelelő emberek kezeljék az eszközöket, akik rendelkeznek kellő szakértelemmel és ne feltétlen a közvetítők nyúlkáljanak bele a dolgokba. Ezzel együtt a gyakori képváltások számomra idegesítőek voltak. Főleg, amikor a youtube csatorna adásában a projektor által kivetített játékképet kellett követnem pixelenként.

A lebonyolítás szempontjából értem én, hogy minél több játéknak igyekszünk teret adni, de végig kell gondolni, hogy szükséges-e mind. A LoL közösség azért nagyobb és jobban hallat magáról, mint a DotA2, de nem feltétlen lenne szép gesztus megfosztani őket egy ilyen rendezvénytől, hiszen már senki nem szervez nekik hasonló keretek között lant. Ennek ellenére végig kell gondolni, hogy van-e létjogosultsága. A HS önmagában kevés, hogy izgalmas legyen és én még mindig inkább szerencsejátéknak tartom. Attól függően, hogy ki milyen paklit állít össze, nem biztos, hogy pont jókor tud lejönni egy szükséges lap. Ha ezt az időt a szervezők szeretnék megnyerni maguknak, akkor lesz egy olyan lehetőség, hogy kicsit szellősebben legyenek a programok egymáshoz képest. Ha mindenképp négy különböző játékot szeretnének, akkor érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy bekerüljön az SC2 a következő rendezvényre.
A másik fontos tényező, hogy fel kell találják magukat a lebonyolítók, hogy ne tetézzék az amúgy is jelentős csúszást, ami senkinek sem kedvez. Valaki hazautazás szempontjából jár rosszul, a dolgozók pedig később kezdhetik el a technika bontását, csomagolását. Ami szintén elgondolkodtató, hogy van-e elég ember és ha van, akkor kellő-e a szervezettség és a hozzáértés. Aki lelkes, de nem ért egy adott területhez, lehet több gondot csinál, mint amennyi hasznot hoz.

A színpad és a látvány önmagában szép, de meg is kell tölteni. Nem feltétlen elégséges a hely ahhoz, hogy komolyabb helyigényű előadások elférjenek a játékok közötti időben a színpadon, így lehet egy másfajta elrendezés érdekesebb lehetne. Ami biztos, hogy én nem látom értelmét annak, hogy csak azért mert van rá lehetőség, rögtön 20 méter széles vásznat ki is használjunk. Érdemi tartalommal nem volt megtöltve csak a középső harmada a képnek. Másfajta elrendezésnél nem is biztos, hogy feltétlen szükségesek a játékos képét mutató külön monitorok, de arra a kialakításra is van ötletem, bár én nem vagyok és soha nem is leszek sem látvány, sem színpadtervező.

Látogatók szempontjából jók a különböző kedvezmények, de például a selejtezős csapatoknál nem ennyire a véghajrában lenne szerencsés szólni, amikor már lehet valaki megvette a teljes árú jegyét. Amit nem tudok megfosztani a rendezvénytől, hogy akik a helyszínen voltak, mind nagyszerű hangulatról számoltak be, de ez az adáson keresztül nem jött úgy át. A későbbi élő adásoknál érdemes lehet nem csak a játékok előterét megmutatni a szünetekben, hanem az egyéb más alternatívák között is végigsétálni és bepillantást nyerni. Bárki, aki nagyobb show-t akar csinálni, nem csak a játékosokra koncentrál és fordítva. Egy PlayIT videóban ugyan úgy megjelennek a konzolok, kiállítások, cosplayek és természetesen a kompetitív játékok képviselői is. A látott kép alapján nem volt bennem az, hogy érdemes lenne kimennem mégis csak nap közben és körbenéznem a rendezvényen. Ennek ellenére, ha hasonlóan alakul majd a következőnél is a helyzetem és nincs egymásra szervezve más programmal, akkor minden bizonnyal kilátogatok személyesen is.

És ahogy ígértem pár élménybeszámolós videó és kép a rendezvényről beágyazva vagy belinkelve.

 Esport Fest az esportmilla szemével videóban:

és képekben.

A bejegyzés trackback címe:

https://esportrol.blog.hu/api/trackback/id/tr937357822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása